Трябва ли да правим по 10 000 крачки на ден?

"Търкалящият се камък не се покрива с мъх." - английска поговорка

В последните години 10 000 се превръща в магическо число, когато става въпрос за дневен брой крачки. Тенденцията води своето начало още от 60-те години на миналия век и се установява като норматив за ежедневна активност. Но как се стига до тази популярност и има ли доказателства за ползите от изминаването на 10 000 крачки на ден? Нека да разберем заедно!

Концепцията за 10 000 крачки дневно всъщност възниква заради маркетингова стратегия.


През 1965 г. една японска компания кръщава крачкомерите, които произвежда, с име, означаващо „метърът за 10 000 крачки“. Така се заражда тенденцията, обхванала в последствие целия свят и имаща „власт“ и до днес.

Единствената разлика се крие в големия брой проучвания, които съвременните учени провеждат, за да изпитат ефективността на 10-те хиляди крачки на ден.


През август 2019 г. в медицинското списание JAMA Internal Medicine са публикувани резултатите от проучване, проведено в рамките на 4 години сред по-възрастни жени. Учените установяват, че жените, правили 4 400 крачки на ден за този период от време, имали намален с 41% смъртен риск в сравнение с тези, правили 2 700 крачки на ден. Намаленият риск бил дори с по-голям процент за жените, които правили по 7 500 крачки дневно, но след този брой се наблюдава значително изравняване. Това означава, че 10-те хиляди крачки не са чак толкова магични все пак.

Крачките, които изминаваме всеки ден, са добър индикатор за нивото ни на активност.


Изключително важно е да го поддържаме средно или високо, особено ако работим в офис и се налага да бъдем седнали през по-голямата част от деня. Продължителното седене може да доведе до здравословни проблеми като хронични болки в ставите и кръста, по-бързо качване на килограми и други. За да предотвратите този риск, стремете се да ставате поне на всеки час от бюрото и да се раздвижвате наоколо за 5-10 минути. Така ще подобрите кръвоснабдяването и ще се почувствате по-добре не само физически, но и психически.

Определете своето ниво на активност спрямо следната таблица:

Под 4999 крачкиЗаседнал
От 5000 - 7499Ниско активен
От 7500 - 9999Средно активен
От 10 000 – 12 499Активен
Над 12 500Много активен

Не е нужно да имате крачкомер, фитнес гривна или часовник – най-вероятно телефонът ви има вградено приложение, измерващо дневните ви крачки. Разбира се, данните от тези устройства са приблизителни, но са чудесен начин да определите целите си и да решите какви действия да предприемете, за да ги постигнете. Във всеки случай, е важно да обърнете внимание и на цялостния си начин на живот – как се храните, как спите, справяте ли се със стреса, спортувате ли и т.н. Не бъдете прекалено строги към себе си и се гордейте дори от малките промени, които правите, защото именно те ще ви донесат големите резултати!

Вдъхновете се за разходка през уикенда на някое от 5-те красиви места в България, които сме подбрали в нашия малък travel guide.


Поръчай си чипс за вкъщи

Всички поръчки са с безплатна доставка до вашата врата.

27,50лв за кашон от 15бр.

Поръчай онлайн

Виж повече за всеки вкус на Чипс от Лимец и Чипс от Царевица

    Поръчай
    Количка
    Количката ви е празна.